33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45
33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45

راه اندازی آزمایشگاه زیست محیطی در اداره کل زمین شناسی منطقه شمال باختری کشور

در راستای تهیه نقشه های زمین شناسی زیست محیطی و زمین شناسی پزشکی در منطقه شمال باختری راه اندازی آزمایشگاه آنالیز آب وخاک به عنوان یک ضرورت در برنامه توسعه زمین شناسی منطقه شمال باختری تعریف شده است. از آنجا که شناخت آلاینده های طبیعی با منشاء زمین شناختی در شکل گیری مشکلات زیست محیطی و ایجاد بیماری های مختلف در راستای اهداف سازمان های زمین شناسی تبیین شده است، مرکز زمین شناسی شمال باختری از سال ۱۳۹۷ در چندین منطقه مبادرت به تهیه نقشه های زمین شناسی زیست محیطی و زمین شناسی پزشکی با مشارکت و همکاری دفتر زمین شناسی مهندسی، مخاطرات و زمین شناسی زیست محیطی سازمان زمین شناسی نموده است که از جمله تهیه نقشه زیست محیطی منطقه نوشان علیا و سیلوانا در قالب ورقه های ۱:۲۵۰۰۰ در راستای ایجاد و توسعه شهرکی در این منطقه انجام شده و همچنین مخاطرات زیست محیطی منطقه تکاب، سردشت، مایان و سبلان نیز در دست مطالعه است.
راه اندازی آزمایشگاه تجزیه آب با امکان استخراج و تعیین پارامترهای شاخص کیفیت آب در آزمایشگاه مرکز زمین شناسی شمال باختری یک اقدام موثر در تسریع مطالعات و صرفه جویی در هزینه های مطالعاتی است.
در این آزمایشگاه تمام پارامترهای شیمیایی مورد نیاز در تهیه و تولید نقشه ها از قبیل نیترات ، نیتریت ، فسفات ، پتاسیم، سدیم، منیزیم، کلسیم، کلرید، بیکربنات و … و ویژگی های فیزیکوشیمیایی مجموع ذرات جامد محلول (TDS)، شاخص هدایت الکتریکی (EC)، و اسیدیته (PH) و فلزات سنگین و سمی شامل: آرسنیک، جیوه، سرب، سلنیم، کروم، کبالت، نیکل، مس، آلومینیوم، آهن و …. قابل اندازه گیری است.
مدیرکل زمین شناسی منطقه شمال باختری در این زمینه بیان نمودند راه­اندازی این آزمایشگاه در منطقه شمال­باختری به یمن شصتمین سال تاسیس سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی کشور با توجه به خلا موجود در زمینه آنالیز نمونه های آب و خاک در نقشه های زمین شناسی زیست محیطی این سازمان اقدام به راه اندازی آزمایشگاه زیست محیطی با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد ریال نموده و امید است این مطالعات در جهت ارتقاء و افزایش شاخص­های سلامت انسان که همانا بهبود و حفظ کیفیت زندگی ساکنین کره زمین که در ماموریت سازمان­های زمین شناسی دنیا تعریف شده است، به کار گرفته شود و بتوانیم در این راه گام­های مناسب و مضاعف­تری برداریم. راه اندازی این آزمایشگاه با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های اصلی با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد ریال صورت گرفته است. با توجه به اینکه ویژگی های شیمیایی و کمیت عناصر محلول در نمونه های آب با گذر زمان دستخوش تغییر می شوند و بایستی حتی الامکان در کمترین زمان مورد آنالیز قرار گیرند، با راه اندازی بخش نگهداری و آزمایش خواهیم توانست به این نیازها پاسخ دهیم.

نظر دهید