33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45
33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45

نیم درصد ذخایر طلا جهان در استان آذربایجان غربی قرار دارد

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمالغرب کشور خبر داد:
آذربایجان غربی مدفن نیم درصد از طلای جهان است
به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مدیرکل سازمان شمالغرب کشور گفت: بررسی‌ها و تحلیل‌های انجام شده در آذربایجان غربی بیانگر وجود نیم درصد از طلای جهان و ۳۱ درصد از طلای کشور در خاک این استان است.
عبدالحمید سرتیپی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ذخایر معدنی این استان را ۱.۱ میلیارد تن برآورد کرده که از این ذخایر حدود یک میلیارد تن مصالح ساختمانی (سنگ لاشه و سنگ آهک) است.
وی بیان کرد: ۶ تا هفت درصد از باقیمانده ذخایر معدنی استان مواد فلزی هستند که حدود ۹۰ درصد منابع این فلزات توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شناسایی و معرفی شده است.
سرتیپی با بیان این‌که وجود ذخایرمواد معدنی از مزیت‌های استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود، گفت: تمامی ابعاد فعالیت‌های زمین‌شناسی اعم از بخش خاک‌های کواترنر، زمین‌شناسی مهندسی، پزشکی، رسوب‌شناسی، کشاورزی، ژئوشیمیایی و زیست‌محیطی در این استان نمود عینی دارد و توسط سازمان زمین شناسی مورد مطالعه قرار گرفته است .
سرتیپی با اشاره به زمین‌شناسی پزشکی در استان، افزود: برخی از منابع موجود در طبیعت که می‌تواند باعث شیوع برخی بیماری‌ها شود و تا حدی به منابع آبی و خاکی نیز مرتبط هستند، مورد مطالعه این سازمان است.
وی گفت: مصداق‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که وجود سلنیوم در برخی مناطق استان که باعث مشکلات استخوانی می‌شود، وجود فلوراید بالا در آب برخی مناطق که موجب پوسیدگی دندان‌ها می شود یا وجود آرسنیک در منابع که باعث افزایش سرطان می شود از جمله آنهاست.
سرتیپی افزود: در این زمینه با وزارت بهداشت و درمان تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده و شناسایی کامل موارد مشابه و رفع مشکلات جزو اولویت هاست.
وی گفت: در صورت تامین منابع مالی این اطلاعات منسجم‌تر و هدفدارتر تولید و موجب توسعه پایدار می‌شود.
مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمالغرب کشور درباره فعالیت‌های این بخش در زمینه کشاورزی، افزود: این سازمان مسئول پهنه‌بندی خاک نیست ولی در این زمینه اعلام آمادگی کرده زیرا در زمینه آنالیز خاک و پهنه‌بندی یکسری اطلاعات توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دست تولید است که می‌تواند در زمینه زراعی و مشخص کردن نوع کشت بر اساس شاخص های موجود بسیار موثر باشد.
سرتیپی بیان کرد: اگر استان خواهان تحول در بخش کشاورزی است باید بر اساس این داده‌ها محصولات مشخصی کشت شود.
وی ادامه داد: هم اکنون دشت‌های شهرستان ارومیه مورد مطالعه قرار گرفته است و نوع مشخصات و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی خاک مشخص شده و نوع کشت و محصول بر حسب این موارد قابل تعیین است.
شایان ذکر است، یکی از پایه‌های توسعه‌ استان موضوع معادن است که می‌تواند در تولید ثروت در آذربایجان غربی تاثیر مهمی داشته باشد.
آذربایجان غربی از لحاظ تنوع رخ داد های کانی زایی درکشورحائز اهمیت است. از نظر میزان ذخایر معدنی رتبه ۱۳کشور را به خود اختصاص داده است. این میزان ذخایر برای استان با توجه به شواهد زمین شناسی استان قابل قبول نیست و می بایست اکتشافات سیستماتیک و هدفمند با حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مد نظر قرار گیرد.

نظر دهید