33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45
33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45

نشست تخصصی روز جهانی خاک

بنا بر اعلام فائو روز ۵ دسامبر هرسال روز جهانی خاک در اقصی نقاط جهان گرامی داشته شده وبدین منظور آیین ویژه ای برگزار میشود و صاحبنظران حوزه علوم زمین، زیست محیطی و کشاورزی به بحث و تبادل افکار و ارائه تازه های این بخش میپردازند. در همین راستا این مراسم پنجشنبه ۱۵آذرماه به میزبانی سازمان حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان غربی در محل موزه تاریخ طبیعی شهرستان ارومیه همراه با نمایشگاهی از دستاوردهای ادارات و شرکت ها وآزمایشگاه های مرجع در حوزه خاک برگزار گردید.

در ابتدای مراسم که با استقبال خوبی از جانب ادارات زمین شناسی، جهادکشاورزی، دانشگاه ارومیه، استانداری، شهرداری ارومیه برگزار گردید، مهندس شایسته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن خوشامدگویی خدمت حضار بر لزوم حفظ خاک و منابع زیستی تاکید نموده و خواستار همکاری نزدیکتر سازمان های دولتی و علمی و دانشگاهی در این بخش شدند.

سخنران دوم این مراسم آقای دکتر سپهر عضو هیات علمی گروه کشاورزی دانشگاه ارومیه پیرامون شرایط بحرانی استفاده نامتعارف از کودها و مضرات آن بر سلامتی افراد و همچنین بیابانی شدن بخش هایی از استان به دلیل چرای بی رویه دام به ارائه سخنرانی پرداختند.

در ادامه آقای دکتر وهاب زاده مدیرکل دفتر بازرسی سازمان حافظ از محیط زیست کل کشور به عنوان مهمان ویژه مراسم در جایگاه حضور یافته و ضمن تبریک این روز خدمت دست اندرکاران با اشاره به وضعیت نامناسب استان در زمینه فرسایش خاک خواستار تلاش جدی مسئولان در زمینه حفظ و نگهداری از منابع خاک و عدم چرای دام در مراتع شدند.

سخنران دیگر مراسم جناب آقای عبدالحمید سرتیپی مدیرکل زمین شناسی شمال باختری به ارائه دستاوردها و فعالیت های صورت گرفته از جانب سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و مرکز زمین شناسی ارومیه پرداختند.

ایشان با بیان اینکه بنا بر اعلام رئیس انجمن خاک کشور سالانه ۲میلیارد تن خاک به ارزش ۵۲ میلیارد دلار در کره زمین نابود میشود بر ضرورت حفظ منابع خاک برای آیندگان تاکید نمودند و اظهار داشتند عدم توجه به حفظ و نگهداری از خاک و منابع تولید مواد غذایی لطمات جبران ناپذیری بر چرخه غذایی کشور وارد خواهد کرد و در ادامه افزودند سازمان زمین شناسی در حوزه خاک مطالعات خود را بر هشت محور زمین شناسی کشاورزی، مهندسی، زیست محیطی، پزشکی، ژئوشیمی، رسوب شناسی، مخاطرات و خاک های کواترنر متمرکز نموده است و گزارشات بسیار جامع و کاملی در این حوزه ها تهیه و منتشر نموده است و در صورت نیاز سایر دستگاه های استانی آماده همکاری در سایر زمینه ها بوده و از هیچ کوششی در زمینه ساخت و تهیه دیتابیس اطلاعات خاک استان دریغ نخواهد نمود.

در بخش پایانی مراسم مهندس شمس مدیریت آب و خاک جهادکشاورزی استان به ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد سازمان جهادکشاورزی استان در امر نگهداری و مطالعه خاک های استان پرداختند.

از دیگر فعالیت های جنبی این نشست برگزاری نمایشگاه دستاوردهای حوزه خاک استان بود که مرکز زمین شناسی ارومیه همانند سایر ادارات اقدام به برپایی غرفه و ارائه جدیدترین گزارشات در این زمینه نمود.

نظر دهید