33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45
33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45

چهارمین جلسه کمیته غارشناسی استان آذربایجان غربی

در مورخ ۹۷/۹/۵ چهارمین جلسه کمیته غارشناسی استان آذربایجان غربی با حضور معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیران کل ادارات زمین شناسی و محیط زیست و سایر اعضا تشکیل گردید. با توجه به دستورکار جلسه پیرامون تعیین تکلیف غار آبی سهولان مهاباد و تعیین وضعیت مطالعاتی غار قلایچی بوکان اعضا به بررسی موضوعات و تبادل افکار پرداختند.

پیمان آرامون سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی درکارگروه غارشناسی گفت: غارهای موجود در استان از جمله غار سهولان به جهت نوع ساختار شکل گیری غار، حیات وحش و آثار طبیعی بکری که دارد از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در نوع خود در کشور و جهان کم نظیر می باشند که باید با حساسیت و کارکارشناسی نسبت به نگهداری، حفاظت از این مواهب الهی و آثار طبیعی اقدام کرد.

وی در خصوص بهره برداری از غارهای موجود استان نیز افزود: تشخیص و تعیین نوع غار ها و امکان بهره برداری از آن ها نیازمند مطالعات کارشناسی بوده تا ضمن بهره مندی از مزایای آن ها از تخریب و یا تغییر در اکوسیستم غارها جلوگیری شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برخی از غارها قابلیت بازدید عموم افراد و برخی دیگر تنها گروههای علمی و ورزشی را دارند که با معرفی آنها می توان از مزایای گردشگری عمومی و یا گروههای تخصصی و درآمدهای اقتصادی آنها با رعایت تمامی اصول فنی و مراقبت های زیست محیطی بهره مند شد.

آراسته مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۵۰ غار با تنوع و اکوسیستم های مختلف طبیعی در استان شناسایی شده است افزود: غارسهولان به عنوان یکی از مناطق چهارگانه طبیعی – ملّی استان در فهرست آثار طبیعی – ملّی کشور ثبت شده است که نحوه بهره برداری از آن دارای ضوابط و الزامات خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: متاسفانه دخالتهایی که در این مدت در محدوده داخلی این غار انجام گرفته موجب تغییراتی در جمعیت حیات وحش و پوشش گیاهی داخل غار شده که نیازمند اقدام اساسی و کارشناسانه در رابطه با شیوه نگهداری و بهره برداری از آن می باشد.

مهندس عبدالحمید سرتیپی مدیرکل زمین شناسی شمال باختری کشور با بیان اهمیت مطالعه غارها و توجه به خطرات احتمالی آن ها خواستار بررسی علمی و دقیق غارها از جهت امکان حضور بازدید کنندگان و پیش بینی مشکلات ناشی از حضور انسان در داخل غار و دستکاری ساختمان آن شدند و همچنین بر نگهداری از غارها توسط افراد دارای صلاحیت علمی و فنی تاکید نمودند.

در ادامه این جلسه مقرر شد گروهی متشکل از کارشناسان سازمان زمین شناسی استان، غارشناسی و کارشناسان دفتر فنی استانداری ، ادارات کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی پس از مطالعه و بررسی غارهای سهولان و قلایچی در خصوص وضعیت موجود و امکان بهره برداری از این دو غار اعلام نظر کنند و پس از آن نسبت به تعیین نظام بهره برداری و شرایط نگهداری و مراقبت از این آثار طبیعی تصمیم گیری شود.

نظر دهید