33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45
33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45

ارائه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان

در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور مقام عالی استان جناب آقای شهریاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه جناب آقای حضرتی، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی برگزار شد. در این جلسه آقای سرتیپی مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان در مورد ظرفیت و پتانسیل معدنی استان گزارشی ارائه دادند. ایشان در ابتدای سخنان خود به وجود سه زون از بیست زون اکتشاف سراسری اولیه کشوری که مساحت استان را پوشش می دهد اشاره کرده و به نتایج اکتشافات سیستماتیک در استان توسط سازمان پرداختند. وی به تکمیل چرخه و فرآیند معدنکاری با هدف ایجاد ارزش افزوده و نقش بارز فرآوری مواد معدنی اشاره کردند. همچنین وجود پتانسیل عظیم طلا در استان و نقش آن در توسعه استان از دیگر سخنان ایشان بود. مطالعات و اقدامات سازمان زمین شناسی در شناسائی و پی جوئی بیش از ۷۰ ذخایر فلزی استان از جمله اقدامات این سازمان بر شمردند . نقش ذخایر طلا در توسعه استان و اهمیت گسترش آن و راهکارهای آن و راه اندازی مبادلات طلا در بورس کالای استان را با اهمیت شمردند و افزودند در حال حاضر ۵ محدوده فلزی طلا توسط سازمان زمین شناسی در استان در دست مطالعه است. اهمیت ذخایر تیتان که توسط سازمان زمین شناسی ثبت و واگذار شده است که بزرگترین ذخایر تیتان کشور در این استان قرار گرفته است که در حال حاضر ایران سالانه ۵۰ هزار تن پیگمنت تیتان جهت رنگدانه های صنعت رنگ سازی وارد می کند که ۱۵۰ میلیون دلار ارزش این واردات است که در صورت راه اندازی واحداث کارخانه فراوری آن مزیت های اقتصادی کلان برای توسعه استان رقم خواهد زد.
در رابطه با استحصال املاح اقتصادی دریاچه ارومیه با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی در راستای سیاست‌های ستاد احیاء دریاچه ارومیه بخش دیگر از سخنان مدیر کل زمین شناسی استان بود، که مزیت های اقتصادی راه اندازی کارخانه تولید سولفات پتاسیم در استان را یک مزیت سرمایه گذاری بسیار پر سود معرفی کرد. شرکت های خارجی و داخلی توانمندی علاقمند به سرمایه گذاری در این طرح وجود دارد.  همچنین تشکیل یک کنسرسیوم معدنی جهت  انجام فعالیت های معدنی در استان بخصوص در بخش سنگ های تزیینی استان که قابلیت استخراج سالیانه دو میلیون تن در استان را یک نیاز مطرح کردند.
در ادامه این جلسه محمد مهدی شهریاری افزود با وجود ظرفیت های منحصربفرد معدنی در استان متاسفانه هنوز معادن در اقتصاد آذربایجان غربی نقش خود را به درستی ایفا نکرده اند. وی ادامه داد: برای بهره مندی از ظرفیت معادن در شکوفایی اقتصادی استان از جمله اشتغال باید بستر و حمایت لازم از سرمایه گذاری صورت بگیرد. هنوز نتوانسته ایم به خوبی داشته های معدنی استان را معرفی کنیم. شهریاری گفت: با اکتشافات صورت گرفته معادن جدیدی در بخش طلا و فلزات گرانبها در برخی نقاط استان شناسایی شده است. ایمیدرو حمایت لازم از معادن تکاب را ندارد و این امر باعث شده تا ظرفیت های این منطقه مغفول بماند. استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: به هیچ وجه قابل قبول نیست که در تکاب به عنوان غنی ترین شهر معدنی ایران، این حجم از محرومیت وجود داشته باشد. شهریاری در خصوص سرمایه گذاری های قانونی در بستر دریاچه ارومیه نیز گفت: ظرفیت های قانونی در این حوزه وجود دارد که در صورت حمایت می تواند سرمایه گذاری های کلانی را به همراه داشته باشد. محیط زیست حمایت لازم را در این خصوص ندارد.

نظر دهید