33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45
33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45

خیز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به سوی اکتشافات عمقی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: خیز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به سوی اکتشافات عمقی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: خیز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به سوی اکتشافات عمقی

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان در مراسم رونمایی از نقشه یکپارچه زمین‌شناسی کواترنری با حضور دکتر رضا رحمانی با بیان این‌که این سازمان در سال ۱۳۳۸ توسط سازمان ملل تاسیس شد؛ گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دو وظیفه حاکمیتی تولید اطلاعات پایه و شناسایی و کشف منابع و ذخایر معدنی با هدف ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت ملی از طریق اکتشاف مواد معدنی و همچنین شناسایی مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اجتماعی و اقتصادی و هدر رفت ثروت ملی را به عهده دارد.

دکتر علیرضا شهیدی با بیان این‌که شهرهای کره زمین حدود یک درصد سطح خشکی‌ها را تشکیل می‌دهد، افزود: ۵۰درصد جمعیت دنیا در همین یک درصد زندگی می‌کنند که در صورت بروز هر مخاطره طبیعی متاسفانه جان زیادی از ساکنان این مناطق به خطر می‌افتد.

وی ضمن اشاره به ۵ دی و سالروز زلزله بم که متاسفانه جان سی و پنج هزار نفر از هم وطنانمان را گرفت، تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به تازگی گزارشی درباره گسل تبریز ارائه کرده که ضروری است مسوولان این شهر به موضوع جلوگیری از گسترش شهر به سمت مناطق مخاطره‌آمیز توجه کنند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به جرأت می‌توان گفت طی شصت سال گذشته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشوربه‌عنوان منبع قابل اطمینانی برای مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافی در سطح ملی و بین‌المللی است که دلیل این ادعا مطالعات تحقیقاتی درحال انجام در داخل و خارج است.

شهیدی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشوربه‌طور معمول انتشارات خود را اختیار مخاطبان خود قرار نمی‌دهد، تصریح کرد: کلیه اطلاعات پس از ارسال به شورای ارزیابی انتشارات و بررسی و بازبینی کامل قابل انتشار است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشورخاطرنشان کرد: این سازمان حدود ۹۵۰ نفر نیروی انسانی در اختیار دارد که بیش از ۸۰ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی و حدود ۱۲۰ نفر دارای مدرک دکترا هستند که بر همین اساس یونسکو بخش تولید اطلاعات پایه خاورمیانه را در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشورقرار داده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۵۲ برگ موضوع نقشه در مقیاس یک میلیونیم در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشورتهیه شده افزود: ۱۰۴ نقشه یک دویست و پنجاه هزارم معادل ۱ میلیون و ۵۶۰ کیلومتر مربع مساحت کل کشور، ۴۵۲ ورقه یکصدهزار معادل یک میلیون و۱۳۰ هزار کیلومتر مربع، معادل ۴۱۶ برگه نقشه ژئوشیمیایی یکصدهزارم و دویست و پنجاه وهفت نقشه یک بیست و پنج هزارم معادل ۳۸ هزار و ۵۵۰ کیلومتر مربع نیز به همت این سازمان تهیه شده است.

وی درباره برنامه‌های آتی سازمان  زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  خاطرنشان کرد: پیروی از اسناد بالادستی، تبعیت از موازین نقشه راه معدن، تکمیل و تولید اطلاعات پایه بزرگ مقیاس با هدف افزایش دقت و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشافی وبازنگری دراطلاعات پایه قبلی با هدف بروزرسانی و افزایش دقت با استفاده از روش‌های روز دنیا را در دستور کار داریم.

به گفته شهیدی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور سیاست خود را به سمت اکتشافات عمقی سوق داده که برهمین اساس مطالعات ژئوفیزیک هوایی با هدف شناسایی پتانسیل معدنی پنهان را انجام داده‌ایم .

وزیر صنعت، معدن وتجارت:
اکتشافات گام نخست در تحقق انقلاب معدنی

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از تلاش‌های صورت گرفته در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مطلع هستم و از همه نیروهای توانمند این مجموعه به صورت ویژه تقدیر و تشکر می‌کنم.

به گفته دکتر رضا رحمانی امسال ۷ محور راهبردی با ۳۴ برنامه اجرایی در ذیل آن که سمت و سوی برنامه‌ها را نشان می‌دهد در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف کردیم که بخشی از آن نیز در خدمت مقام معظم رهبری نیز ارائه شد.

وی با اشاره به برنامه عملیاتی این ۷ محور تعریف شده، تصریح کرد: ساخت داخل، توسعه صادرات، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری، اصلاح فضای کسب و کار، توجه به لجستیک تجاری و  بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تامین مالی در دستور کار است و در حوزه معدن یکی از برنامه‌ها اجرای نقشه راه معدن در کشور است که در ذیل آن ۷۲ تکلیف مشخص و تعیین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی و  احیای معادن کوچک در مجموعه برنامه‌های نقشه راه معدن قرار گرفته، گفت: برای ایجاد یک انقلاب معدنی باید به اکتشافات بیش از گذشته توجه کنیم که خوشبختانه طی ۹ ماه اخیر به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم.

رحمانی با بیان این‌که در کشورهای پیشرفته به سازمان‌های زمین‌شناسی توجه اساسی می‌شود، افزود: با توجه به ظرفیت‌های معدنی خدادادی موجود در کشور ضروری است که از توان نیروهای موجود در این سازمان در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی کشور بهره‌برداری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بایستی در چارچوب هماهنگی‌های بین بخشی و با محوریت بخشیدن به فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از  موازی‌کاری‌ها در این حوزه جلوگیری شود.

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که امسال در حوزه اکتشافات حجم کار انجام شده با کل اقدامات گذشته برابری می‌کند، گفت: انتظار می‌رود سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این حوزه محور و جهت‌دهنده باشد و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی نیز این سازمان را مرجع خود بدانند.

رحمانی تصریح کرد: ما نسبت به بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور مسئول هستیم و حضور نیروهای تحصیلکرده و توانمند در این سازمان به عنوان یک سرمایه و ظرفیت بزرگ در راستای توسعه کشور باید به کار بسته شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در هر مجموعه سرمایه اصلی نیروی انسانی است و باید تمام تلاش خود را برای افزایش بهره‌وری آنها به کار ببریم.

وی با اشاره به این‌که اکتشافات معدنی کشور هنوز به میزان مناسب عمیق نشده، گفت: در سال جاری ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش خوبی مواجه شده است.

رحمانی افزود: این مهم همواره مورد تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است که اقتصاد ما باید از درآمدهای نفتی خودکفا شود و البته یکی از بسترهایی که می‌تواند در این موضوع از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود، توجه به توسعه معادن و صنایع معدنی در سطح کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: خوشبختانه گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده و به عنوان نمونه ذخایر شناسایی شده مس نسبت به گذشته ۵ تا ۶ برابر افزایش یافته و حتی با توجه به برآورد‌های موجود ظرفیت ما بیش از اینها نیز هست.

وی با بیان این‌که حفظ وضعیت موجود در تولید که امروز یکی از اولویت‌های ماست، تصریح کرد: توسعه بخش‌های مختلف نیز در دستور کار است و خوشبختانه در ۹ ماه گذشته صادرات کشور روند افزایشی داشته و پیش‌بینی می‌شود وضعیت تولید همچنان که امسال با رشد مواجه بوده در سال آینده نیز با افزایش بیشتری مواجه شود.

رحمانی تصریح کرد: برنامه‌های وزارتخانه در این حوزه به عنوان یک سیاست راهبردی در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت و امروز خوشحالیم که تولید کشور با تدابیر اتخاذ شده افزایشی بوده و توازن نیز برقرار شده و زنجیره تولیدات تا حدود زیادی تکمیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که تکمیل زنجیره تولید هم در فلزات اساسی و هم در غیرفلزات دنبال می‌شود، گفت:  تلاش شده تا سرمایه‌گذاری‌ها و منابع موجود به سمت تکمیل زنجیره‌ها باشد و تمام این اقدامات دارای مبنای علمی هستند و حمایت می‌شوند.

رحمانی با اشاره به امکانات آزمایشگاهی و تجهیزاتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: باید بهره‌برداری لازم از این امکانات انجام شود و همچنین در بخش پیش‌بینی مخاطرات ضرورت دارد اطلاع‌رسانی بهتری از سوی این سازمان در سطح کشور انجام شود.

وی با بیان این‌که تخصیص بهینه منابع می‌تواند زمینه توسعه بسیاری را فراهم آورد، گفت: امسال در راستای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنعتی کشور، علاوه بر پیگیری‌های انجام شده از شبکه بانکی روی روش‌های نوین تامین مالی نیز کار کردیم که حتی مورد استقبال خود صنعتگران نیز بوده و خوشبختانه نتایج خوبی در حال حصول است.

به گفته رحمانی اخیراً نیز ۲ هزار میلیارد تومان برای تشویق صادرات اختصاص داده شد تا بتوانیم زمینه‌های تقویت و توسعه صادرات را در کشور بیش از این فراهم کنیم و از سویی باید تکالیف قانونی از جمله برنامه ششم توسعه در روند اجرایی برنامه‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کشور از ظرفیت بسیار خوبی برای شناسایی معادن بزرگ مقیاس برخوردار است که باید در این دوره روی شناسایی و معرفی آنها متمرکز شویم

وی خاطرنشان کرد: این مهم در مناطق محروم و کم برخوردار برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و در همین راستا ما الزامات سه گانه‌ای در خصوص انتقال حساب‌های مالی شرکت‌های بزرگ به محل استقرار آنها و تامین تدارکات و همچنین جذب نیرو را به آنها ابلاغ کردیم.

نظر دهید