33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45
33439172 (044) info@ugsi.ir شنبه تا پنجشنبه 07:30–14:45

همایش «ردپای آب» و رونمایی از «طرح ملی آموزشی بانوی آب»

صبح روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷، همایش «ردپای آب» و رونمایی از «طرح ملی آموزشی بانوی آب» با حضور دکتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی ، مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ، مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده ، مشاور مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در امور زنان و خانواده ، مدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین کشوری و استانی و بانوان فعال در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی استان همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب در سالن پتروشیمی تبریز برگزارشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان درهمایش رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب، افزود: هدف از اجرای این طرح، افزایش آگاهی بانوان در ارائه آموزش‌ها و مدیریت مصرف آب بوده که برای اولین بار توسط شرکت آب و فاضلاب استان اجرا شد.

 علیرضا ایمانلو با اشاره به نقش موثر زنان در مدیریت مصرف آب، افزود: امیدوارم با آگاهی لازم و همکاری بانوان، کنترل مصرف و جایگاه آب به واقعی خود برسد.

ایشان همچنین با اشاره به آمار بارندگی افزودند: کشور ما دارای اقلیمی خشک و نیمه خشک بوده که سالانه ۲۵۰ میلی متر بارندگی  داشته است، میانگین سرانه مصرف هر فرد در شهرهای پر بارش ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۶۰۰ متر مکعب است.  میانگین متوسط مصرف آب در کشورهای خارجی، برای هر فرد ۱۱۰ لیتر در هر شبانه روز بوده ولی در کشور ما برای هرفرد بالای ۲۲۰ لیتر است، در حالی که ما طبق آموزه‌های دینی می‌توانستیم بهتر از هر کشور خارجی، در زمینه الگوی صحیح مصرف پیشرفت کنیم.  ۷۰ درصد منابع آب در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز است به اهمیت و کنترل مصرف و جایگاه آب توجه جدی داشته باشیم چرا که باید این سرمایه ملی را برای فرزندان این کشور حفظ کنیم.

وی ضمن قدردانی از فعالیت و همکاری ان جی او در زمینه کاهش و مدیریت مصرف آب، گفت: راه اندازی کمپین خانه تکانی و انجام برخی کارها از جمله اقدامات مثبت ان جی اوها است، معتقدم هرموقع که مردم در صحنه حضور پیدا کردند کار ما به سهولت و با موفقیت انجام شده است، انتظار داریم این همراهی بیش از گذشته شده و رنج مصرف استان به ازای هر فرد در شبانه روز به ۱۱۰ لیتر برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به انجام اقداماتی در بحث کنترل مصرف، افزود: با سپاه و بسیج آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای در راستای کاهش و مدیریت مصرف آب انجام دادیم و در این زمینه بالای ۸۰ هزار کاهنده مصرف در مراکز عمومی و مدارس پخش شده است.

در ادامه دکتر خدابخش استاندار آذربایجان ،به آموزش الگوی مصرف صحیح در تمامی حوزه‌ها اعم از آب، برق و انرژی تاکید کرد و گفت: با مدیریت صحیح مصرف در تمامی عرصه‌ها می توان موفق شد..
وی با اشاره به نقش موثر زنان در مدیریت مصرف آب، تاکید کرد: نقش بانوان در مدیریت مصرف آب و برق بسیار مهم و پررنگ بوده و اجرای طرح ملی آموزشی ‘بانوی آب’ اقدام بسیار ارزشمندی است.از بانوان انتظار می‌رود ضمن آموزش صحیح مدیریتی به فرزندان خود در مصرف آب، خود نیز الگوی صحیح مصرف آب را رعایت کنند.
وی خاطرنشان کرد: شاید ۵۰ سال گذشته مصرف آب محدودیتی نداشت زیرا که الگوی مصرف متفاوت بود ولی اکنون با تغییر سبک زندگی، الگوی مصرف نیز تغییر یافته و مصرف توسط خانوار چندین برابر شده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود بر اصلاح الگوی مصرف آب در این بخش نیز تاکید کرد.
دکترخدابخش با بیان اینکه نسل آینده در مورد ما قضاوت خواهد کرد، گفت: منابع ملی متعلق به یک نسل نیست و باید به فکر نسل های بعدی بود.

خانم دکتر جواهریان مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی «بانوی آب» در تبریز با بیان اینکه زنان با محیط زیست مانوس‌تر بوده و در خانواده‌ها امور اقتصادی را دست گرفته‌اند، اشاره نمودند: برای تولید مواد زائدی که به سطل زباله می‌اندازیم هم آب مصرف شده است.
وی پویش «بانوی آب» را گامی مثبت در جهت الگوسازی دانست و گفت: نیازمند تغییر نگاه هستیم و امیدواریم با این طرح میسر شود.
وی با اشاره به ارزش بالای آب شرب، گفت: چنانچه به اندازه نیاز مصرف شود نسل آینده به مخاطره نمی افتد.
خانم دکترجواهریان با اشاره به موضوع آب مجازی، گفت: قیمت یک مترمکعب آب در خاورمیانه پنج دلار است در حالیکه به حساب وزارت نیرو، مردم کشور ما فقط سه هزار ریال پرداخت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه برای هر برگ کاغذ A4 معادل پنج لیتر آب مصرف می شود، خاطرنشان کرد: هر ایرانی روزانه ۶۵۰ تا ۷۵۰ گرم زباله تولید می‌کند و باید به حجم آب مجازی دور ریخته شده آن نگاه کرد.
مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای یک کیلوگرم گوشت گوسفند حدود  ۹۰۰۰ لیتر آب مصرف می شود، گفت: از این‌رو هر چیزی که دور ریخته می‌شود به میزان قابل توجهی آب تولید می‌کند و به عبارتی هر چه کمتر زباله تولید کنیم در واقع کمترآب مصرف کرده‌ایم.

در ادامه همایش مهندس خلیلی‌پیرمدیر کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی بانوی آب در تبریز اظهار کرد: کمبود آب و مسائل ناشی از تخریب محیط زیست کیفیت زندگی همه را به مخاطره انداخته که برای مثال خشک شدن دریاچه ارومیه که ناشی از رفتار غلط خودمان بوده که به تبع آن دو منطقه آذربایجان‌شرقی و غربی را به خطر انداخته است.
مهندس خلیلی پیر در خصوص برگزاری موفق همایش ردپای آب توسط شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی گفت : شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در دو سال گذشته دو کار خلاقانه در رابطه با آموزش مدیریت مصرف ارائه داده به طوریکه این دو  فعالیت به جریان ملی تبدیل شده که یکی از این طرحها طرح خانه تکانی ومدیریت مصرف آب بوده و دیگری طرح ملی آموزشی بانوی آب می باشد .
مدیرکل روابط عمومی آبفای کشور همچنین خاطرنشان کرد: تغییرات نامناسب اقلیم برای کشور پیامدهای ویرانگری داشته است به طوریکه بخشی از آن را در بارش‌های دور از انتظار در مناطق شمالی کشور می‌توان دید که نتیجه رفتار ما نسبت به منابع طبیعی بوده است.
وی با اشاره به نحوه تامین آب شرب، گفت: در مجموع می‌توان گفت که تمام اقدامات مهندسی جهت تامین آب شرب صورت گرفته و از این‌رو ناگزیر به مطالعه روی آب‌های ژرف پرداخته‌ایم تا از این طریق یا از طرح انتقال آب از دریا و آب‌شیرین‌کن ها انجام گیرد.
در این راستا به طرح انتقال آب با طول خط ۹۰۰ کیلومتر از دریای عمان به خراسان اشاره کرد و گفت: البته این اقدامات هزینه را بالا برده و خطرات زیست محیطی را نیز در پی دارد.
مدیرکل روابط عمومی آبفای کشور متذکر شد: استفاده از آب شیرین‌کن ها آثار زیست محیطی را در پی دارد چراکه نمک حاصل از آن یک خطر بزرگ محسوب می شود .
مهندس خلیلی‌پیر تاکید کرد:  همه می‌توانیم به مدیریت مصرف آب کمک کنیم ولی اگر به موقع کاری انجام ندهیم طبق پیش‌بینی‌ها با مهاجرت زیادی روبرو خواهیم شد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت آبفای کشور ابراز کرد: راه حل مصرف آب یک راه حل مدیریتی بوده و با همکاری می‌توان آب را به آیندگان ذخیره کرد به طوریکه روش حال حاضر برخورد با محیط زیست نامناسب بوده و قطعا آیندگان ما را نخواهند بخشید.
وی با بیان اینکه طرح رونمایی از پویش ملی بانوی آب با هدف آموزش زنان  جهت مدیریت مصرف آب است و این آغازی برای همه بوده تا فرهنگ آموزش مدیریت مصرف گسترش یابد، گفت: باید باور کرد که آب نیست و بر اساس این باور رفتار کرد.

در ادامه همایش مولود شیوا مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده با اشاره به فعالیت وزارت نیرو در زمینه توانمندی زنان، اظهار کرد:  طبق این برنامه‌ها و جایگاه زنان، شاهد ۲۸۰ انتصاب مدیریتی و یک‌هزار و ۲۰۰ زن شاغل در سطح وزارت نیرو هستیم.
مشاور وزیر نیرو در امور زنان با تاکید به اینکه زنان مدیران غذا، آب و انرژی هستند، تصریح کرد: زنان می‌توانند و باید نقش‌آفرینی اجتماعی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل هم بسته بودن آب، غذا و انرژی نمی‌توان نگاه محدود داشته باشیم، بنابراین نقش مدیریت زن یک نقشی است که باید شایسته و بایسته تعریف شود.
خانم مهندس شیوا ادامه داد: هیچ برنامه‌ای در حوزه انرژی بدون حضور و مشارکت زنان پیش نخواهد رفت، چراکه زنان اثرگذار بوده و برنامه‌های راهبردی‌تری دارند.
وی ابراز کرد: زنان مشکلاتی که تعریف می‌شود را بهتر حس کرده و اهمیت این مسوولیت را بر دوش‌ خود احساس می‌کنند.

مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده متذکر شد: متاسفانه حمل آب از مسافت‌های طولانی برای تأمین آب خانواده توسط بانوان در برخی از مناطق مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده و حتی برخی از آنها به علت مهاجرت اقلیمی از تحصیل بازمانده اند.
وی با تاکید به اینکه حس آموزش‌دهندگی در زنان یک امر بدیهی بوده و آموزش در حوزه زنان بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: با توجه به اینکه زنان شبکه ارتباطی قوی دارند، از این‌رو می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
خانم مهندس شیوا با تاکید به اینکه زنان به طور خاص به مسائل آب دقت بیشتری دارند، توضیح داد: همه چیز را برای خود نخواستن در ذات زنان و مادران  نهادینه شده است، از این‌رو باید مادران دقت کنند تا منابع انرژی را برای فرزندان خود نگه داریم.
مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: توسعه گفت‌وگو با مردم و زنان و استفاده از ظرفیت سمن‌ها از دیگر اقدامات وزارت نیرو برای تبیین مدیریت مصرف می باشد.
در این همایش با حضور استاندار آذربایجان شرقی ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ، مشاور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و همچنین مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده  از تندیس طرح ملی آموزشی بانوی آب راسما رونمایی گردید .

در پایان این همایش از فعالین مدنی حوزه فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب با اهداء لوح سپاس تقدیر بعمل آمد.

لازم به ذکر است خانم­ها مهندس جلال زاده و مهندس بتول حیدری به نمایندگی از این مرکز در این همایش حضور پیدا کردند.

    

نظر دهید